söndag 23 januari 2011

Chokladmousse blev hallonmousse

Jag gjorde mig en kikärts- och linsgryta med rotsaker till middag. Inga probs med den inte!
Sambon säger att vi äter som på lyxkrog när efterrätten kommer fram.

Hmmm.
Ja.
Efterrätten ja.

Jag siktade på att göra en choklamousse med hackad mörk choklad (70 % kakao med mintsmak) och hallon, enligt Anna Halléns bok LCHF-husmanskost (sidan 133).

Receptet lyder så här:
3 ägg
200 g hallon
1 msk honung - eller lite stevia
150 g mörk choklad att smälta
4 msk vispgrädde
50 g mörk choklad att hacka
100 g hallon

2 dl vispgrädde till servering

Separera äggulor och äggvitor, och vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda äggulor med hallon och sötningsmedel i en separat bunke. Smält chokladen över vattenbad. Häll chokladen i hallonsmeten och vänd in äggvitorna. Blanda in vispgrädden.
O s v...

Men jag fick inte till någon chokladmousse... Det blev visst hallonmousse istället... Jag tror att det berodde på att jag hade frysta hallon, som jag inte lät tina tillräckligt. Jag mosade till dem med gaffel, innan jag hällde i den smälta chokladen och resten av ingredienserna. Jag hällde upp moussen i portionsskålar och ställde in i kylen. Men som sagt. Någon chokladmousse var det inte tal om.
Men gott var det i alla fall. Lyxrestauranggott, om man skall tro sambon :-).

Och faktum är att det inte alls var så dumt. Så om man vill ha en krispig hallonmousse, så är det bara att göra som jag gjorde :-). Och faktum är att även om chokladen var smält när jag hällde i den, så hade den frusit till och blivit som krossad choklad efter en stund i kylen.
Hur gott, krispigt och lyxigt som helst :-).

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).