lördag 5 februari 2011

Att prova Low Carb-varor

Jag fick tipset av Anna och Regina igår (två stammisar hos Scrap & Hobby (hej tjejer :-)...)) att en ica-affär vid Munkebäckstorg skulle ha låg-kålhydratsalternativ till t ex pasta, bröd och choklad. Jag hittade dem inte, så jag frågade om hjälp i kassan när jag väl betalat vid gör det själv-disken.

Mitt blodsocker var verkligen lågt efter en dags arbete och en försenad lunch (jag har ännu inte intagit den... (det blir kyckligngryta med lite råris (tangenterna slant, så det höll bli att bli råFIS - he he)), så  jag var ju bara tvungen att testa CarbZones Low Carb-choklad (chokladen finns i de svarta paketen till höger i bilden).



På paketet står det att det är lite kolhydrater i den samt att det är 0% tillsatt socker. Istället är den sötad med MALTITOL... Jag vet inte om det är så mycket bättre... :-(. (Tydligen kan man köpa sig ovanstående startkit här).

Jag hittade lite info om Maltitol på Wikipedia:
Maltitol är ett sötningsmedel, en så kallad sockeralkohol, som har cirka 90 procent av sackarosens sötma. Det används som sötningsmedel i bland annat konfektyrer, läkemedelsberedningar och halstabletter.
Beroende på kvaliteten går det mellan 2,1 och 3,1 kcal per gram maltitol. Genomsnittet på maltitol framställd i Europa är 2,4 kcal/gram.
Maltitol agerar ungefär som vanligt socker förutom att det ej blir brunt vid upphettning. Maltitol ger samma volym, konsistens med mera.
Substansen omsätts långsamt i kroppen och är därför även känd för likt andra sockeralkoholer kunna ha laxerande verkan och ger ofta magproblem vid överdriven konsumtion. Risken för denna effekt anses högre än för andra sockeralkoholer.
I Sverige ingår endast maltitol i färdiga livsmedel. Utomlands säljs maltitol även i ren form bland annat under namnet Maltisorb.

Jag vill dock varna er låg-kolhydrats-choklad-sugna. För inte f-n var det gott! Det smakar som någon billig variant av EuroShoppers choklad som man ibland får när man klarat kontrollen vid självkanningen på ICA.
Nix.
Nope.
NejNej.
Inte alls ett alternativ.
För mig!

Men det är klart. Smaken är som baken. Eftersom de säljer slut på chokladen hela tiden, så måste det nog finns folk som antingen gillar den eller nöjer sig med att veta att det inte är mer än 1,8 kolhydrater i den. Det är dessutom en mjölkchokladsvariant, vilket innebär att den inte har 70 % eller mer kakao i sig. Detta tyckte jag var en besvikelse i sig...

När jag ändå stod där och väntade på chokladen, hamnade mina ögon på Renée Voltaires bussiga blåbärsremmar. Jag tänkte att jag testar. Jag rev av en bit i bilen, och smakade på't.



Varning bör utfärdas även för denna typ av sötsaker. De fastnar i tänderna, och det kan ju aldrig vara bra.  Det behövs nog både tandstickor, tandtråd och rejält med munskölj för att få bort de där rackarna!

Det är dock ett handgjort s k raw food-alternativ, som innehåller blåbär, aprikos, banan, fikon och kärlek :-). Aprikosen tog över, för det var den jag kände mest.
Om du ändå vill kolla in fler produkter från Renée Voltaire, så kan du kolla här.

Jag skummade av bröddisken på en annan ICA och hittade flerkorns- rågkorns- eller solrosbröd. Det sägs ju att det är bra om så mycket av kornen i bröden finns kvar. Hela. Jag tänkte att det här kanske kunde vara något. Men sen blev jag lite rädd när jag såg bäst före-datumet. De skulle  ju hålla ända till juni. Hur kan det vara möjligt? Och ändå stod det att de inte innehöll några konserveringsmedel. Innehållsförteckningen såg bra ut, inga E-nummer o s v. Men hållbarheten knäckte mig!

Slutligen en reklamfilm om Äkta Vara. Så nu verkar det som om jag måste börja åka land och rike runt för att hitta CityGross-affärer.



Ooops. Här kommer lite hjälp på vägen - Vi får börja leta oss till MatRebellerna...:


Nämen ojdå... Nu verkar det inte vara så säkert med Äkta Vara-märkningen heller. Här skriver Livsmedelsverket om Äkta Vara. Ja, man skall nog ta allt med en nypa salt :-).

1 kommentarer:

Snabbscrapparen sa...

Äkta vara är väl bara en märkning på att det är en ren produkt, fri från tillsatser. Det behöver nog inte nödvändigtvis betyda att den är speciellt nyttig. T.ex. är ju inte cream fraichen på City Gross mer Äkta vara än den på ICA.

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).