fredag 25 februari 2011

Huh huh... Pust pust...

Scrapkryssning till Karibien!
Nu är det bråda tider, skall ni veta! Jag skall ju till Karibien imorgon, scrapkryssningen i Danmark, ni vet som Arkivet anordnar. Så nu gäller det att försöka minimera mängden saker man skall ha med sig. Jag har kanske fyra till fem timmar egen pysseltid på hotellet - varför jag inte bör ta med mig alltför mycket saker. Det säger ju sig självt...
Men jag skall få be att säga att det är lättare sagt än gjort. Det är ju inte som så att jag är mästarinna på att planera mina alster. Näe, då... Jag är både stund- och impulsstyrd, varför jag brukar ha med mig mycket mer än jag behöver, bara utifall att...
Men som sagt.
Nu är det bråda tider.

  • Räkningarna är betalda
  • Kamerabatteriet är på laddning.
  • Minneskortet är tömt på onödiga foton.
  • Jag håller på att stansa ut cirklar till en mängd kort.
  • Jag måste välja ut några stämpelmotiv att göra kort utav och att färglägga.
  • Mobilen måste laddas.
  • Jag måste packa färdigt både pysselväskan och mina personliga tillhörigheter. Helst i en och samma väska! Huuuuuga!
  • Jag måste välja ut vissa papper att pyssla med. Tanken är att det inte skall vara för mycket papper. Bara så där lagom... (som om det är möjligt...)
  • Därtill skall jag välja ut några stämplar från Tim Holtz. Hur gör man det???
  • Mat skall frysas in så att det inte blir dåligt
  • Sambon skall övertalas till att städa i hemmet medan jag är borta :-)...
  • osv
  • osv...

Det finns några andra saker jag gärna vill berätta om också...

Jag träffade Anna och Regina i butiken idag (ett par sköna fredagskunder som alltid gör mig på gott humör). Vi gick och lunchade och kom efter ivrigt samtal om rätt kosts vara och icke vara överens om att börja promenera tillsammans på söndagarna. Vi gör ett försök till att träffas en gång i veckan, till att börja med, och om vi märker att vi mår bra av det här (vilket vi självklart kommer att göra), så kommer vi nog att utöka antalet tillfällen - eller åtminstone sträckan vi vandrar på.
Tanken är också att vi skall ut och skava i både stad och skog - på okänd mark för att göra oss bekanta med Göteborgs stad och närområden. På så sätt fyller vi tre viktiga punkter... nämligen, rörelse, umgänge (stöd och peppning samt vansinnigt roligt...) och ett finfin kulturell stimulans. Kan det bli så mycket bättre???
Snacka om att KASAMkvoten uppfylls...

En annan sak som jag upptäckte idag, var att den färdiglagade rotfruktsgratängen i en närbutik inte alls smakade gott idag. Det har funnits tillfällen då jag köpt hem det på en fredag - för att njuta av tillsammans med färdiggrillad kyckling. Jag var vrålhungrig när jag steg in i affären och skulle handla inför kvällen. Jag lät mig frestas och köpte hem till mig och sambon. Och så smakade jag på maten, och blev faktiskt besviken. Det var inte alls gott. Men glad för det är jag - för då behöver jag inte trängta efter det något mer!

Nu när jag vänt och vridit på tänkesätten kring hur jag skall och inte skall äta - så kände jag för att ta till en snabb utväg idag - för att hinna packa i lugn och ro. Men dagens erfarenhet är ju återigen ett bevis på att det är bättre att laga sin egen mat. Då har jag ju kontroll över vad jag stoppar i maten och i munnen. Jag slipper undermåliga matprodukter med glutamat som smakförstärkare och döljare av just dålig mat. Jag behåller också självkänslan kring att inte falla offer för samhällets och samtidens "vi har inte tid att laga vår egen mat - varför vi måste ta till enkla men dubiösa medel.... "... Well, något sådant i alla fall.

Jag har också bestämt mig för att sluta noja så mycket kring ätandet. Jag tänker bli en lycklig Sari (här är jag inspirerad av begreppet "lycklig gris" som får gå ute och böka) - och jag vägrar att låta mig stressas upp över att jag kanske gör rätt eller fel.
Med all den kunskap jag nu besitter, tror jag mig kunna göra vettiga kostval i längden, även om jag någon gång äter "ute". Jag tror också på min förmåga att inspirera och involvera fler människor i en s k promenad-rörelse - bara för att det är kul att vara fler när man gör det. Alla mår vi nog bra av att promenera mera :-). Om du är intresserad, så är det bara till att söka upp SÖNDAGSPROMENADER på fejsan (Facebook) (så addar jag dig till listan om du vill bli medlem) - så kan du slå oss följe på söndagarna kl 11:00.

Till alla er härliga pysselkompisar och allmänna vänner och bekanta som läst min blogg (fortsätt gärna :-)...), kommenterat och skrivit mejl (fortsätt gärna :-)...) eller bara kommit in i butiken och brytt er om mig och min kamp, vill jag bara rikta ett stort tack. Ni har varit ett ovärderligt stöd under denna tid.

Nu när jag förstått att det inte går så där vansinnigt fort att gå ned i vikt, bara för att jag uteslutit läsk, kakor och andra härliga sötsaker i min kost - så får jag ju lägga in en lägre och mer tålmodig växel. Jag tror att jag får skaffa mig "hinkvis med tålamod" för att ge mig själv en ärlig chans. Jag får nog verkligen tänka ett eller ett par år framåt i tiden och se tiden an. Det blir en verklig prövning för en sann skytt, som har bråttom med allt denne företar sig :-).

Som det känns nu, känner jag mig stärkt av allt jag läst. Och bara det faktum att jag faktiskt ändrat på vissa vanor - och tänker fortsätta med det, gör att jag känner mig lite lugnare.
Jag är mitt i min process, som sköna Paula sa, och det känns banne mig skönt att ha landat i denna visdom jag nu besitter. Vi får helt enkelt se hur jag resonerar om sex veckor igen :-).

Men nu får jag nog fortsätta packa, så att jag kan lägga mig och sova i rimlig tid :-).

3 kommentarer:

Sandra sa...

You go girl!!! "Lycklig Sari" får bli dagens uttryck, tror jag bestämt! Lagom är bäst och även en Skytt kan skynda långsamt ibland ;)
Ha det underbart på scrapkryssen och njut av all den visdom du nu besitter!
Ha en toppen helg!
S

Anna Karlsson Widmark sa...

Heja heja! Och du, om du inte fixar att packa lätt, tänk då så här: Jag packar så att jag får ta i lite när jag bär mina grejer till och från båten, för att jag inte hinner motionera så mycket mer under kryssningen! Om du ger dig själv mer belastning kan du ju också känna dig bättre med att sitta och pyssla... ;)
Ha så trevligt i helgen!

Annika kort & gott sa...

Lycklig Sari, det är verkligen en härligt uttryck att leva efter!

Hoppas att du får ihop en bra packning och att kryssningen blir toppenkul. Min erfarenhet är att det går att packa lätt, man får bara vara mer kreativ med det man har. Och oftast så är det supersnälla gulliga människor i närheten som mer än gärna delar med sig av det man bara MÅSTE ha till sitt alster.
kram Annika

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).