onsdag 16 februari 2011

Scrapbookingverktyg

Jag tänkte att jag skulle presentera för er de verktyg och redskap jag använder mig av, ofta. Såpass ofta, att jag dristar mig till att säga att jag inte kan leva utan dem. De kommer inte att vara i någon speciell ordning, helt enkelt för att jag har svårt att rangordna dem...

Jag skall försöka hålla denna sida uppdaterad, för jag tror mig kunna hitta fler kärlekar längs scrapvägen :-).
Bilderna jag visar vid vissa produkter - såsom Spellbinders, Tim Holtz o s v - är bara smakprov på hur de kan se ut :-).

PAPPERSSKÄRARE
Just nu är jag väldigt förtjust i Tonic Studios Super Push Blade Trimmer (papperstrimmer), helt enkelt för att den skär rakt, gång på gång. Den har desstuom flera andra fördelar i jämförelse med andra skärmaskiner:
  • Den är billigare än de flesta andra spetsblads-skärare.
  • Den har en extra stödarm - längst ned på vänster sida - vilket gör att jag inte behöver luta mig fram för att få överblick över måtten.
  • Graderingarna är i både tum och centimeter - och de är intryckta i plasten, istället för att ligga påtryckta på plasten.
 

...



LIM OCH TEJP
Jag skulle kunna kalla mig för beorende av min underbara stora tejppistol för dubbelhäftande tejp.


Glossy Accents - som ju är både ett lim och ett 3d-lack!!!!


Crackle Accents - Jag bara älskar den krackelerade lack-effekten!!!


Limpistol och limstift (nu har vi (Scrap & Hobby) dem i 200-pack - vilket drar ned styckpriset till hälften!!!)

 


...



FÄRGLÄGGNING
Distress ink + handtag + blending tool spinner-ställ

   
 

Copic


Distress crackle paint

 


...


STÄMPLAR

Tim Holtz


The Greeting Farm

    
   
Inkadinkado


Artemio

 

Inkdido

  

Vilda Stamps

  

Reprint

 

Alfabets-stämplar på kloss

 

Laserfrossa - Här kan du formge din egen stämpel och verkligen sätta en unik prägel på dina alster...
 


STANSAR, STANSMALLAR

Jag har alltid gillat latmansmetoderna att skapa fina former. Jag har aldrig haft tålamodet att gång på gång rita och klippa ut cirklar och andra former, än mindre lära mig använda diverse skärverktyg och -mallar. Jag nyttjar därför flitigt följande produkter:
Spellbinders stansmallar

Lacey Circles  Eyelet Circles
Tim Holtz / Sizzix / Sizzlitz stansar

 
Martha Stewarts handstansar /-punchar


Andra typer av handstansar /-punchar - med runda, runda scallop-, fyrkantiga och andra typer (fjärilar, blommor, pratbubblor, hörnstansar m m) av handstansar eller -punchar.

 

...

DIVERSE MATERIAL
wellpapp - oj yes - jag säger tack gode GUD för wellpapp!!!!
kork - ett roligt material...
tunna träskivor - lite kluriga då de spricker... men så vackra!!!
filt - oh yeah! superkul detaljer - framför allt när man stansar ut bokstäver och dylikt...
skumgummi - änny mer oh yeah - kultfaktor på detta!!!




DIVERSE VERKTYG
Tiny attacher - en underbar häftapparat med små, små nitar som pryder vilket alster som helst

 

Corner chomper - rundar till hörnen på ett smidigt sätt


Crop-a-Dile - gör hål i två storlekar och sätter fast öljetterna, tyst, smidigt och smärtfritt.


Stansmaskin - Med tanke på att jag vill kunna ha friheten att välja bland alla olika typer av stansmallar, är valet givet, antingen en Cuttlebug eller en Big Shot från Sizzix. Jag tycker givetvis att Timpans elektriska Vagabond är supersnygg, men för att slippa krångla med ström m m - väljer jag de handvevade...


Givetvis hägrar tanken på en riktigt STOR stansmaskin i framtiden... :-)...
Sax - jag använder mig av två olika saxar... ok, tre då.. Tonic Studios Non stick surface-saxen är ju helt suverän när det gäller att tugga sig ingenom kraftigare material.




En gammal liten sax som jag klipper mina stämpelmotiv med. En nagelsax, för de riktigt små, små detaljerna.

Bigningsbräda med ett bra falsben - gör vikandet av specialvikta kort sååååå mycket lättare! Martha Stewarts är både prisvärd och bra, med tanke på att en har skåror vid varje 1/8" - samt har en extra mall för att göra kuvert. I annat fall duger ju Scor Pal finfint! Den finns med både tum (inch) och centimeter - två olika brädor dock!





Stämpelrengöringsmedel - försök att välja ett som tar bort alla slags stämpelfärger...


Embossingfön... Med denna kan du både pulver-embossa, göra krympplastfigurer samt snabba på torktiden när du jobbar med distresser...

Linjal - Tim Holtz har en linjal med förstärkning av stål upptill - för att inte förstöras av skalpellen... Därtill finns det små små hål längs kanten om man vill skapa en s k faux stiching - falsk söm... Måtten är dock i tum - men fördelen är att det finns både en vanlig 1-12-tums-uppräkning förutom en nollplacering i mitten - vilket hjälper dig att centrera.



...



DEKORATIONER
brads
öljetter
knappar
Tim Holtz metalldekorationer
Kort & Godts metalldekorationer
pappersrosor


5 kommentarer:

Linda sa...

Hejsan Sari!

Jag är in & kollar på din blogg mest varje dag!
Tack föt att du delar med dig av lite av varje!

Nu till en fråga....
Jag har en big shot och är jätte nöjd med den.... Men då jag köpte den så följde det bara med 2st tunna stans plattor + den tjocka vita då förstås... Jag kom på en lösning själv med plexiglas för att kunna stansa dom tunna diesen... Kanske inte så bra men det har funkat...Men nu behöver jag en ny... Säljer ni på scrap och hobby denna tjockare stans platta?? Tror att den ska heta c till cuttlebugen. Passar denna till båda maskinerna?

MVH Linda.

Linda sa...

Hej igen!

Tack för ditt snabba svar.
Det är inte längden jag menar utan tjockleken.... Till big shot är det 2 st tunna plattor och en tjock vit, så var det när jag köpte den och det gick inte att köra tex quikkutz tex... Men till cuttelbugen är det 2 st tunna och en tjockare genomskinlig eller hur? och den tjockare kallas för C?
För i såfall är det en sån som jag behöver...

Frideborg sa...

vad bra med så många fina tips på grejer.

kram Marina

Ulrika, Laserfrossa sa...

Först vill jag bara säga att din kalufs ser HUR URLÄCKER UT som helst! :-)
Sedan var det enormt roligt att du tog med Laserfrossa i "Must have" - listan! Nyhetsbrevet är på utskick idag... Missa inte erbjudande och reportage!
MEN döm av min förvåning, när jag för glatta livet åt pannkakor igår och idag fick reda på att det inte alls var pannkaksdag... :-(

Pannkaksdagen infaller dessa datum:
5 februari 2008
24 februari 2009
16 februari 2010
8 mars 2011
21 februari 2012
12 februari 2013

VILKET betyder att jag får se fram emot 8:e mars också... :-) HIHI

Många kramar U

Ulrika, Laserfrossa sa...

Hummm.... en fråga:
Vad är skillnaden mellan "Distress crackle paint" och "Crackle Accents"?
Effekten, kostnaden, torktid, applicering.....?

U

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).