måndag 13 juni 2011

Tårtask eller hattask?

Pssst... jag deltar i Kenny K's Krafty Girlz Challenge 49.

I min värld var detta en tolkning av BellaMios hattaskkort, men i sambons värld var detta en tårta :-). Well. Jag skall inte bråka och bestämma vad DU tycker att det kan vara. Det kan ju vara både och :-).

Den stora scallopcirkeln har jag stansat ut med Spellbinders STORA stansmall. Jag har också använt Spellbinders cirkelstansmallar för att få fram formerna till de övriga cirklarna. Följ gärna länken ovan för att se hur DU kan göra en egen hattask.



Här ser du en närbild av locket.


Jag har ett resetema på denna tårta eller hatt. Jag har därför gått lös på en massa resestämplar som jag stämplat upp vid ett tidigare tillfälle och sparat i en låda.  
Jag har bland annat limmat ihop två klockor från ett av Tim Holtz stämpelset Going Somewhere. Jag har även stansat ut en s k banner (banderoll) från hans Tattered Banners-stansmall. Admit-stämpeln är också Timpans, medan Going places-stämpeln är en av Hero Arts resestämplar.
Jag har också dekorerat med både halvpärlor och vitt bling-plast-dekorband :-). Under blingbandet ser du också en utstansad kant från Martha Stewart, vid namn Deep Edger Daisy Fan punch. Jag har använt BoBunnys prickiga papper.



Nästa gång du ser en kapsyl, skall du ta vara på den, tycker jag. Och sen hittar du en käck liten stämpel som du kan sätta i för att skapa dig en unik dekoration :-). Den här stämpeln kommer också från samma resetema-stämpelset från Hero Arts. 


Och för att verkligen gå på med den orange färgen, har jag också gjort en rosett av det underbara vitprickiga dekorbandet. Och faktum är att det gick superbra att knyta till en fin rosett vid första försöket :-). Jag är förvånad själv!!!

Jag har satt wellpapp runt om asken på nederdelen. Jag har också limmat dit en vit volangspets. Under de olika lagren skymtar också en utstansad spindelvävsbård fram (Spider web band punch). Också det från en Martha Stewart-stans.


Som du ser, kan man lyfta på locket och därmed stoppa i en gåva.  

Om jag hade tänkt till i förväg, kunde jag säkert ha fäst den i locket och på så sätt garanterat det facto att det inte kom bort när man lyfte upp det. Men det går nog lika bra att bara stoppa ned något i asken.



På locket står det VIHDOINKIN - som betyder äntligen på finska. 

Om man gillar att titta på det finska språkets finurligheter lika mycket som jag, kan man också läsa det som "jag viftade (bastade) också (med bastukvasten)" :-) (även om man hellre skulle säga Minäkin vihdoin (också jag badade bastu med bastukvast)... 
Tänk att ett enda ord på finska blir så många på svenska :-). Snacka om att det är ett ekonomiskt språk :-)!!! 
Man kallar också finskan för ändelsernas språk... 

Låt mig förklara:
VIHTOA - att vifta (bada bastu med kvast)
vihdo- (ordstam - som man sätter olika ändelser på...)
vihdo/i- (imperfekt)
vihdo/i/n (jag i dåtid)
vihdo/i/n/kin (jag badade också bastu med kvast) - -kin = ändelsen också...

Vihdoinkin-stämpeln kommer från Vilda Stamps.


Här har jag återigen knutit an till temat Paris och Frankrike. Stämpeln kommer från Inkido och den heter France. Därtill finns ännu en stämpel (where) från ett suveränt resestämpelkit från Hero Arts och en annan från Tim Holtz (Going somewhere). 


Och som avslutning på resetemat, kunde jag ju bara inte låta bli att använda mig av Biker Girl-stämpeln från Whimsy Stamps. Jag hade ju redan färglagt henne i gult och orange, och då tyckte jag nog att hon kunde platsa på denna hatt-/tårt-ask, tillsammans med den lilla vykortsstämpeln från Vilda Stamps.  






Jag har använt mig av material som du mestadels finner hos Scrap & Hobby. Därtill finns det en massa blommor på asken som jag inte länkat till.

Här är också en film om tårtasken/hattasken (cake box/hat box):

6 kommentarer:

teolinda sa...

uuuuurfin!

Zora sa...

Vilken detaljrik ask! Kul med att använda vad man haver!

Hannapanna sa...

Så snyggt Sari!!!

Patty Sue 2 sa...

I am amazed at the detail in this! Fantastic! Thank you for joining us this week at KKKG's challenge!

Salma sa...

Todella ihana rasia!!!

Maria K sa...

Mikä yksityiskohtien ihana taideteos =)!

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).