onsdag 22 juni 2011

UGGLEKORT TILL EN POJKE

Det gläder mig att kunna göra kort med finska texter till mina finska bekanta. Och att finna dem från både YouDo och Vilda Stamps, som ju är leverantörer till Scrap & Hobby gör ju jobbet så mycket enklare :-). (kolla gärna i webbshopen)

Och nu när jag sitter och skriver detta, kom jag ju på att min väninna fått ett pojkbarn vid namn Samuel... Kortet passar ju jättebra till detta tillfälle.

Här har jag använt mig av en stämpel som det står pojalle på. Det betyder till pojken

Lite finska språket-kuriosa:

grundord: poika
ordstam: poja-
kasus - adessiv: -lle

poja + lle = pojalle... = till pojken

Ugglor står mig varmt om hjärtat, och framför allt ugglorna från the Greeting Farm. Den här ugglan ingår i ett set om tre ugglor - och setet heter Hoo loves you (just nu är den slut i shopen, men vi bör ha dem igen till månadsskiftet)
Och när jag såg den fina - men enkla - skissen hos MojoMonday, kunde jag inte låta bli att kickstarta min morgon med lite pyssel :-).



Jag började med att välja ett redan färglagt motiv. En uggla. Jag har lekt med akvarellteknik och använt mig av Tim Holtz olika distressfärger från stämpeldynorna. 


För att sedan hålla mig inom ramarna för skissen (det gäller ju att jobba med små motiv...), valde jag att stansa ut cirklar ur spillbitar med handstansar från Fiskars och EK Success. 
EK Success 1 3/4"
Artemio 2" (5 cm)
Marvy scallop-cirkelstans

Pojalle-stämpeln kommer ju som sagt från YouDos finska stämpelset VAUVAONNITTELUT (babygrattis) med doptema för både pojkar och flickor. 

Jag valde också att bryta av mot ugglans blågröna toner med orange toner.
Papperena kommer från MME - My Minds Eye - Lush Houndstooth och Gertie - Friends forever.

När jag förberedde kortet, hade jag det på en svartrutig självläkande skärmatta, och jag tyckte att det var rätt så fräckt att blanda bjärta färger med svart... vilket fick mig att våga ta ett svart-vitt mönstrat papper till bakgrunden. 
Jag stansade sedan ut en entumscirkel (ca 25 mm) med en handstans från Artemio och en något större scallopcirkel (38 mm) med en fiskars squeeze-handstans.
Jag limmade den lilla biten på den stora och delade sedan mitt itu för att sedan fästa upptill på kortet.


Visst ser ugglan ut som en sovande liten pojke :-)?

3 kommentarer:

Snabbscrapparen sa...

Ett jätte fint kort! Jag gillar bakgrunspappret och ditt färgval jätte mycket. Kram.

Hannapanna sa...

Underbar färgkombination och en riktigt söt uggla. :)

Anonym sa...

Jätte fint kort

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).