måndag 23 april 2012

ATT BÄRA UGGLOR TILL ATEN

Uttrycket "Att bära ugglor till Aten" var något jag mötte för första gången för bara någon vecka sedan. Jag undrade vad det betydde, så jag sökte reda på det. Summan av kardemumman är att man inte skall gå över ån efter vatten, helt enkelt för att i Aten fanns det ingen brist på ugglor precis - och då skulle man inte göra sig besvär med att blidka gudarna med fler dito!!!

Här har jag gått "all in" med bokstavsstämplar :-). Och ni ser delen av en helt underbar uggla i bakgrunden... Mer om denne sen... :-) Min första kärlek, tror jag allt att det var :-). Jag kommer ihåg att jag letade himmel och jord efter den...
Och sen har det blivit många fler ugglestämplar och -dekorationer i min ägo... Ho hoo!


Men vi börjar väl från början. Så här ser hela upplägget ut. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med det - nästan översprayade papperet - och så beslutade jag mig för att göra en sida om ugglor... :-).
Jag har sprayat med både svart, grönt och kanske något annat. Även en täckande vit färg har jag sprayat med. Papperet blev väldigt buckligt, så jag försökte få rätsida på det hela genom att strycka det slätare. Jag sprayade med lite vatten över alltihop och gav det en chans, med mitt resestrykjärn från Clas Ohlson. 


Det här är Pallas Athena, åtminstone i min värld. Jag fick den här fina stämpeln av Annelie på Scrapbruket för länge sedan. Sen har den bara blivit liggande. En sak som Annelie har gemensamt är vår kärlek till ugglor!!! 
Jag har färglagt motivet med copicpennor och bakgrunden med distressdynor. Sen har jag skvätt lite vatten över tagen för att få lite liv i bakgrunden.


Jag skrev också ut en liten text om just Pallas Athena!
Hon var vishetens gudinna i grekisk mytologi, och hennes attribut var sköld, lans och uggla. 
Athena var hård och modig i strider som var till för att försvara hem från fiender. Hon var gudinnan över städer, hantverk, olivträdet och visheten. Hon uppfann trumpeten, flöjten, vagnen, skeppskonsten, plogen och mycket annat som blev till nytta för mänskligheten och civilisatoinen. Hennes evige följeslagare var en uggla. Info från Wikipedia.


Ett annat uttryck, kanske lite mera känt, är ju "Klok som en uggla".
Det må vara att de lärde tvistar om det faktum att ugglan kanske inte så värst klok, men jag väljer i alla fall att tro på det. (kanske kommer uttrycket från just Pallas Athena - som ju var vishetens gudinna :-)... (egen tolkning).

När det sen kommer till ytterligare ett uttryck om just ugglor - jag anar ugglor i mossen - så kan ju det uttrycket vara lite skumt... För vad är det för skumt med ugglor i mossen??? Men där tror jag att det blivit ett översättningsfel från danskans "ulve i mosen" (ulve = varg - som ibland kan heta "uler" och "uller" - som sedan förvrängts till ugglor). Förväxlingen låg till hands med tanke på traditionen som sa att mördade barn, begravda i skogen förvandlades till mossugglor.

Här har jag i alla fall använt mig av gamla ugglestämpeln från hero arts.  Ser ni så fräckt det är när det sticker fram lite wellpapp på två ställen... Jag bara älskar wellpapp!!! Det ger sån fin struktur!
Det här är en tag jag gjort för många herrans år sen!
Och varför bokstäverna i ordet uggla är huller om buller är väl för att jag som person har svårt att få saker och ting rakt, varför jag bestämt mig för att sätta dem snett från början :-). 


Och så min stora kärlek. Ugglan från the Greeting Farm.  
Couldn't you just die, looking at him?!!! Så jädra bedårande!!!
Även denna tag är gammal i gemet! Det är lite kul att få användning av dem, istället för att bara låta dem gömma sig i diverse lådor...
Jag har färgat in bakgrunden med olika distressdynefärger och sedan stämplat med en lövstämpel för att skapa en höstkänsla...
Det utstansade formerna kommer från Spellbinders - och det är den vanliga cirkelstansmallen kombinerad med en octagon scallop. 


Och nu ser vi ju några andra ugglor lura bakom tgf-ugglan...

Den lilla rackaren tror jag kommer från Magnolia (rätta mig om jag har fel) och den store - med glossy accents-ögon, kommer från Tattered Angels (Graceful Journey).


Det finns ytterligare en uggla - troligtvis från Magnolia - som flyger på layoutens vänster sida. Den, tillsammans med den stora ugglan, har jag gjort som "stoppar" för att hålla alla tags på plats. Jag har fäst dem på ihoprullade wellpappbitar för att få lite volym till wellpapp-fickan.



Och slutligen finns det en uggla till. Jag vet dock inte vilket märke den har...


På vänstersidan i affirmationsjournalen har jag ytterligare två ugglor. Den här gången har jag tagit vara på två kort jag gjort för länge sedan. Och istället för att bara låta dem vara i en plastback, har jag bestämt mig för att låta dem synas tillsammans med de andra ugglorna. Om lusten infaller sig, kan jag ju ta en bit papper och skriva något inuti korten. På så sätt finns det lite hemlig info här och där... :-).

Ugglan till vänster kommer från Inkadinkado. Den till vänster är jag lite osäker på.
Jag har använt Cuttlebugs torrembossingkuvert för att få fram strukturen på papperet och sedan sprayat på det med perfect pearls gold. 


Och trot eller ej, men uggletokig som jag är, så har jag ännu fler ugglestämplar... Men jag fick ju dra gränsen någonstans. Nu var det dessas tur att visa upp sig... Kanske kommer de andra i framtida projekt :-).

1 kommentarer:

Anna sa...

Vilken underbar sida! Jag måste hålla med dig också om TGF-ugglan. Den är en av mina absoluta favoritstämplar. Tack för att du delar med dig av allt du skapar.

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).