torsdag 28 juni 2012

NÅGRA TIMMAR I KUNGÄLV

Väninnan och jag åkte till Rollsbos indisk-/thai-restaurang BAHN för att äta gott och planera för vår kommande londonresa. Därefter tog vi oss till Kungälvs centrum. Vi har varit där en gång tidigare, Anna och jag, och fyndat var sin jacka, om jag inte minns fel...

Vi började med att gå på den lilla gatan... Fina butiker med fint innehåll (kläder, väskor, inredning m m) till höga priser. Det är väl vad jag kan summera mitt intryck av Kungälv med. Det är inte en stad för de med små plånböcker...
En del klädesplagg är förvånansvärt dyra...

...

Jag tog också chansen att prova ett par riktiga foppatofflor - d v s Crocks, och jag måste säga att det kändes hala... Jag gled bara omkring i skon... Inte alls den säkra och sköna känsla jag trodde att jag skulle få uppleva...
Jag är på jakt efter bruna foppatofflor, men det verkar vara ett svårt uppdrag just nu. Jag hittar dem nämligen precis ingenstans!!! 
Jag vill ha dem i flera olika färger för att kunna matcha till mina somriga kläder. Jag har ju hälsporre och tycker mig ha funnit ett underbart hjälpmedel för att slippa ha vaninnesont i hälen, tack vare dessa s k foppatofflor.



Det finns mycket fint att titta på i Kungälv, men som sagt, kläderna är oftast för små och för dyra för min smak.

...

Jag har ju jagat efter något prickigt plagg de senaste veckorna. Det är nästan omöjligt att hitta något som är både elegant och välpassande.
Jag kom in i en affär (Magdalena Mode) med kläder för både dam och herr i lite mer rimliga priser. Jag började att botanisera bland reakläderna, men där kammade jag noll. Antingen så satt det en söm precis på den högsta punkten på min mage, eller så var färgen fel...
Jag gick runt i resten av butiken och dristade mig till att prova en prickig klänning från Cappuccini. Och hör och häpna! Den passade. Och var lite smickrande över formerna... Tänka sig. Det är en slags omlottklänning med underklänning. Superbra, för då slipper jag känna att den är för urringad, för det är det största problemet för mig när jag letar efter fina plagg.




Den kostade 599 kr, så det fanns inget utrymme för tvekan. Plagget var i stl 48 - vilket förvånade mig. Den motsvarar nog en 52:a hos t ex Lindex och KappAhl.

...

Sen fortsatte vi vår vandring... Och kom in på ett litet köpcentra med inredningsbutik mitt i gången.  Där fanns det fina shabby chic-saker att titta på. Det första mina ögon ser är dessa vackra ord.




Sen hittar jag fina avskärmningsväggar och insynsskydd...



Därefter hittar jag denna fina byrå...




Och visst är det fint med blommor i trappa så här...


...

Men nu, till dagens höjdpunkt...
En härlig presentaffär med fina saker, både till låga och höga priser.
Presentproffsen heter butiken, och det är väl värt ett besök. Jag köpte en glasängel till en väninna som fyllde år samma dag. Jag var ändå på väg dit med en tavla jag gjort till henne. Jag köpte ängeln, för jag mindes att hon gillar änglar.

Det var ju inslagningen av presenten som öppnade upp mina ögon för ett helt nytt sätt att slå in presenter och julklappar. Kolla bara in följande bildserie:

Först blev jag imponerad av alla band och den praktiska lösning hon funnit för dem. Jag tänkte med Scrap & Hobby-glasögonen här, för det skulle verkligen vara roligt att ha något liknande i vår butik :-).



Jag fick välja papper själv. Hon hade ramat in dem och hängt upp dem på väggen.
Och eftersom jag hade ett annat prickigt papper till den andra presenten, tänkte jag följa temat i valet av detta papper :-).
Kolla bara på det breda bandet... Det är nog första gången jag ser ett sånt brett presentsnöre :-).


Här använder hon en papperstrimlare (bandsplitt) för att dela på banden.


Och hon knöt och hon knöt... (jag kommer att tänka på scenen med Rowan Atkinson i en film där han slår in ett paket i all evighet (Love actually, heter den nog, där älskaren vill köpa en present, utan att frugan vet om det...)... men jag gav ägarinnan fria händer att skapa vad hon ville :-)...).


Hon valde att lägga till lite blått också, bara för att fånga upp färgerna i papperet...


Ser ni det fina skimrande bandet...? Jag såg det inte förrän på fotot här :-).



Det finns t o m en skumgummigodis med på paketet...


Och ett fint skirt organzaband... Det har jag ju heller aldrig tänkt på att man kan använda...


Och slutligen, ägarinnan själv :-).
Det var ett härligt möte med en serviceinriktad kvinna. Ett föredöme för mig :-).


Eftersom jag berättade för henne att jag blev inspirerad av hennes presentsnöre-ställning, och funderade på att använda det själv, sade hon att hon haft, inte mindre än fyra kunder samma dag som efterfrågat en scrapbookingaffär.
Därför passade jag på att ge henne en bunt med mina nytryckta visitkort (från VistaPrint), där jag också skrivit webbadressen till Scrap & Hobby.


...
Sen var det dags för en fika. Vi gick till Tant Ruts cafe.



Eftersom jag inte äter sötsaker eller andra artificiella onyttigheter, tackade jag nej till följande läckerheter:


Jag valde istället en smoothie, med yoghurtbas och hallon. Mumsigt, var ordet!



Solen sken och det var en helt underbar dag...


Ett kraxigt hej då från mig...



Sen bar det av till Borås... Och där fick jag också chansen att tacka nej till läckerheter, då födelsedagsbarnet hade gjort tårta... med chokladtopping och geléhallon. Det enda jag gjorde var att dricka vatten :).

Det ni!

1 kommentarer:

Annika kort & gott sa...

Vilket roligt inlägg. Kul att du hittade en så fin klänning, det är inte det lättaste alla gånger. Bildserien på inslagningen är ju toppen, så läckert med alla valmöjligheter. Själv har jag varje år ett speciellt tema till julklapparna och då har jag något år använt organzaband och sammetsband, blir så fint!
kram Annika

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).