söndag 21 oktober 2012

NU ÄR DET DAGS ATT GÖRA SIG HÖSTFIN

Hösten är här och det måste ju bara sägas att förutom våren, så är hösten en riktigt favoritårstid, färgmässigt sätt :-).
Jag älskar höstfägringen (ruska på finska) och möjligheten att kura ihop sig här hemma under en filt eller två. Något bra program på TV och tända stearinljus på det och jag är helnöjd...

På sistone har jag börjat känna att jag behöver piffa upp mig... Kanske har det med TNTs stylingprogram att göra. GOK är tydligen en stylist som fokuserar på att man skall köpa få men matchningsbara plagg. Man skall alltså ha ett helhetstänk hellre än mängdtänk. Detta inspirerade mig såpass att det blev ett litet äventyr på stan idag...

...

Nu är jag hemma igen, efter en härlig tur på stan (VästraFrölundas shoppingcenter).

Jag hade pratat med sambon om att rent allmänt var sugen på att börja leta efter fina kläder och skor... (vintage, steampunk, 20-50-tal) Han tog fasta på orden och såg till att vi hamnade i en skoaffär rätt så snabbt...

Väl där, blev jag påmind om mina svårigheter med just skoinköp...

  • Jag har en Kalle Anka-fot – alltså bred framtill – vilket innebär att skorna inte får vara spetsiga.
  • Jag brukar stuka fötterna, varför kilklack inte kommer på fråga.
  • Jag har ett högt fotvalv, varför skorna inte får vara för platta framtill.
  • Utöver detta tillkommer problem med hälsporre, som jag har inlägg för.

Egentligen har jag en liten fot (typ 36)... Men med alla dessa problem, måste jag leta efter skor storleken 38-39, den storlek som de allra flesta använder!!!

 
Jag provade lite ödmjukt och fint i den första butiken, genom att be om hjälp och berätta om mina bekymmer. Jag fick prova några skor och den ena efter den andra kändes bara hemsk. När jag stoppade i inläggen blev det etter värre, då hälen kom upp på fel ställe i skon, vilket resulterade i värsta skoskavet... Och då jag gick jag knappt två-tre steg... Ni kan ju tänka er hur jag hade fått lida om jag köpt dem och tvingat mig att gå i dem. Huuga.

 

Well. Vi fortsatte till nästa affär. Och nästa. Efter fem affärer och några halvbra skor, gav jag upp tanken på skorna. Jag tänkte att jag får ta mig till Bekväma skor vid Ullevi istället...

 

´Nu var det dags att sikta in sig på lunch. 

Det är rätt så tydligt att det ”måste” vara en bar i anknytning till restaurangen på Frölunda Torg. Detta innebär att det blir en viss typ av klientel på dessa ställen. Efter att ha ratat pizzerian, tog vi oss till den indiska restaurangen. Servicen var rätt ok. Maten (Tikka Masala (dagens)) var halvt om halvt OK... Kycklingen var till viss del seg, vilket jag inte är van vid från mina tidigare besök på indiska restauranger. Vitlöksnaanbrödet var fantastiskt och kranvattnet likaså ;-).

 

Vi fortsatte bort till Åhléns. Jag gick dit utav gammal vana. Och visst hoppades jag på att hitta något längs vägen när jag passerade både Lindex, Joy och någon butik för storväxta, lite tantiga kvinnor... För visst blir det bra tråkigt när det skall till stormönstrade plagg bara för att man drar en större storlek!!! Överraskande nog, har Joy tagit in kläder i storlek XL – och i vissa fall kom jag faktiskt i dem :-). Jag hade siktat in mig på en härligt mörkröd topp med volanger ned till – men eftersom ärmen var för kort och med gummiband, fick jag rata den... Men jag var ändå glad över att faktiskt kunna prova kläder på Joy. Det har jag ju aldrig lyckats med förut...

 

Efter Åhléns pekade sambon på Ecco. Nu när jag tänkte praktiskt och fotvänligt, så tänkte jag ge Ecco en chans. Genast såg jag ett par superfräcka och fina stövlar. De kostade 1600 kr, och det var ju nästan så jag var beredd att betala det för dem. Men tråkigt nog fick jag inte på mig dem... Vristerna är för stora, vilket de alltid varit!!!!

Jag fick visserligen i foten, men inte upp dragkedjan... Lite sorgligt är det allt... och det hjälpte inte att öppna upp snörningen, då den bara var där för syns skull...

 

Johanssons skor låg bredvid. Jag drog mig mot väggen med svarta kängor. Jag provade och var väl sisådär halvnöjd... Sen fick jag syn på något orange lite längre bort. Orange är ju en favoritfärg... Men att välja att ha det på skor... Hmmm... Skulle jag våga...?

Innan jag ratade skorna, ville jag åtminstone ge dem en chans...
 
 

Och de satt jätteskönt. Och det bästa av allt var ju att det inte var några sömmar eller kanter som skavde in...
Sambon ville att jag skulle prova ett annat orange par stövlar med klack, då han tänkte att det kunde vara trevligt med klack samt att det kanske var bra ur hälsporresynpunkt...

Gigi heter den tydligen...

 

Well... Jag provade dem, och tyvärr satt de inte särskilt väl. Sulan var hård och detta trodde jag kunde ge mig problem längre fram... Jag får helt enkelt prova mig fram med de låga klackarna först och vem vet, kanske kan jag köpa mig en känga med högre klack senare :-). Det vore verkligen kul att komma upp sig i världen lite grand... Jag är ju trots allt bara dryga 161 cm lång... :).

 

Sen fick jag syn på en olivgrön stövel, likadan som den orange jag provade först... Den gröna hade dock ett längre skaft och dragkedja på sidan. Det bästa av två världar! Smidigt att ta på sig... Jag önskade att den orange hade funnits med längre skaft...
 


 

 

Well...

För att göra historien kort, så köpte jag båda paren. Jag kunde helt enkelt inte välja. Jag åkte också till Fredsgatans skoaffär för att byta ut de orange mot en större storlek... Nu finns det ju även plats för en heldags promenerande-svullna fötter... (sen fanns det givetvis både bruna, svarta och röda skor... framförallt på nätet... ibland också till ett lägre pris, dock inte i storlekarna 38-39...)

 

Tanken är nu att jag skall provgå dem här hemma för att se vilket par jag behåller. Blir det riktigt illa, så behåller jag båda :-). Jag tänker nämligen som så här... Mina fötter har alltid hamnat i skymundan. Och om jag har köpt skor, så har de alltid varit svarta, eller möjligtvis bruna. Nu jävlar är det dags att låta fossingarna träda fram :-).

Med rätt accessoarer, kan även de gröna stövlarna bli helrätt :-).

 

Nu funderar jag på att låta färga in min gröna kappa som jag köpte för någon vecka sedan. Kanske går det att få den att piggna till i en lite mörkare grön färg... :-).


 

Hänninen är på G!

Några noteringar för framtida skoinköp... Jag hojtade ju till på fejsan och bad om hjälp när det gäller att hitta skor som passar till tights...
Däribland kom följande tips och råd:

Zizzi - fränare kläder än på Lindex och KappAhl
KingZize skor - bred läst
Doc Martins - Jag provade, men de passade inte alls till mina fötter :-(...
Ellos - http://www.ellos.se/plus?N=1z141kn
symaskinen ... (tack Katie)
Apoteket och Clas Ohlson - hälkuddar för hälsporre...
Tin Tino (Allum - stora kläder)
Shock - fräcka kläder
Gudrun Sjödén
 

1 kommentarer:

BellaMio sa...

Vilka otroligt läckra skor du köpt!!! Jag är helavvis på båda!!!! Jag har precis som du skitsvårt att köpa skor/stövlar, breda och ganska stora fötter. Och så kan jag absolut inte gå i hårda skor pga min fibro. Så jag förstår verkligen din lycka över att inte bara hitta ett par utan faktiskt två!! Och att de sen är otroligt läckra gör ju inte saken sämre precis :)

Fast jag tycker inte alls att du ska färga om kappan, tror det blir kanonläckert med en lite starkare grön som sticker ut lite till de fina gröna stövlarna.

Kan vi inte få se en manekängbild med skor och kappa på dig?

Kram!

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar :-).
Thanx 4 leaving a comment :-).